A logisztika jövője

2 228

A huszonegyedik század technológiai újításainak köszönhetően a kereskedelem is fejlődhet. Legfőképp a logisztika területén várhatók változások, az áru csomagolása, a rakodás, raktározás, szállítás feladatain túl az ügyfél teljesebb körű kiszolgálása, egyéb mellékszolgáltatások nyújtása is célkeresztbe kerülhet. Az újítások nemcsak a szállítók, de a vevők igényeit is megváltoztathatják.

A világ másik pontjáról, online rendelt termékek 1-2 hét alatt történő megérkezését manapság teljesen természetesnek vesszük. Mindennek a kulcsa az internet, és úgy tűnhet, hogy a megrendelés gomb megnyomásával minden megy a maga útján, pedig nem egy egyszerű folyamatról van szó.
Az infotechnika magasabb szintre lépett, az ipar 4.0 a szállítmányozásnál is megjelent. Persze az innovációk nemcsak potenciálokat, hanem kihívásokat is hoznak a kereskedelem minden szereplőjének. Így a kutatóknak és a kormányzatnak is. A szervezett logisztika igénye is minden résztvevőnél jelen van, ezt a 2016-ban alapított Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform is bizonyíthatja. Ez a csoport nemcsak a logisztika előremozdítását célozza meg, hanem külön egységeket állít fel a gyártás és a logisztika feltérképezésére. A feladatokban részt vesz a Nemzetgazdasági Minisztérium, az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet, 40 hazai telephelyű cég, iskola és szervezet.

Mindent a vevőért

Azon logisztikai cégek, akik csak egy-egy munka kivitelezését képesek ellátni, a jövőben nem tudnak majd érvényesülni, a megnövekedett vásárlói igényeket csak a sokrétű, komplex szolgáltatásokat nyújtó, gyors és hatékony kiszolgálásra képes vállalatok tudják majd kiszolgálni.
Az összehangolt logisztikát folytató vállalatok a vevőknek időt, befektetett energiát, vagyis pénzt takarítanak meg azzal, hogy egy kézben tartják az összes elvégzendő feladatot. Azaz a vásárlók csomagként veszik meg munkafázisok megoldását, az áruk szétválogatását, csomagolását, márkázását, majd szállítását, vagy akár a visszáruzást. Persze ezek a feladatok komoly odafigyelést igényelnek, így a pontos és gyors munka érdekében manapság automatizált rendszert használnak a vállalatok.
Ezek a rendszerek tehát precízen és hatékonyan dolgoznak, ami nagyon fontos mind a fogyasztói, mind a nemzetgazdasági szinten. Ugyanis az összes iparágban elsődleges a kiszámítható alapanyag beszállítás, és a határidőre történő késztermék kiszállítás. A csúszások minden esetben hírnévrombolók és megbízhatatlanságot sugároznak.

Fontos az automatizálás

A fogyasztók gyors kielégítéséhez nagy raktárkészletek szükségesek, ezért megfigyelhető, hogy napjainkban rendre jelennek meg egyre nagyobb raktárépületek. Persze ez még nem elég a gördülékeny kiszolgáláshoz, az is szükséges, hogy az áruk egy központi rendszerben legyenek nyilvántartva, és mozgásuk is folyamatosan és pontosan rögzítve legyen. Ezeken felül a gépiesített anyagmozgatás is fontos. Az óriás internetes áruházak csak ezen a feltételek megléte mellett képesek teljesíteni a világ bármely részéről érkező megrendeléseket. Persze már kisebb cégek, logisztikai pontok is használnak hasonlóan központosított és gépiesített rendszereket.

A rendszerek kulcsa az IT alap, az alrendszerek ezen a csatornán adnak és kapnak információkat. Ezeken felül pedig a fázisok is egyre automatizáltabbak, ez is azt mutatja, hogy az Ipar 4.0, valamint a Logisztika 4.0 eredményes. A weben érkező rendelések a raktárba futnak (néhány esetben a gyártó üzemrészbe), ahol megkezdődik a csomagösszeállítás, a csomagolás, és a kiszállítás indítása, mely feladatok egy teljesen automatikus folyamatot részeit képezik.
Az IT feladata a különböző területek közti kommunikáció mellett a raktárkészleti nyilvántartás és a könyvelés, számlázás rendszereivel történő információcsere.

Comments are closed.