Zöld utat kapott a sofőr nélküli autók tesztelése a kaliforniai utakon

A Waymo (mely a Google független járművezérlést immár különálló vállalatként fejlesztő teamje) Kaliforniában megkapta az engedélyt az autonóm autók közúton történő, vezető nélküli tesztelésére.
Bár nem az USA-beli Kalifornia állam kapta meg elsőként ezt a hozzájárulást – hiszen Arizonában már előbb megkapták a felhatalmazást – ez a lépés igenis különös fontossággal bír, hiszen Kalifornia nagy népsűrűségű, sűrűn lakott, és közlekedési tényezői is jelentősen eltérnek Arizonáétól.
A DMV, vagyis a közlekedésfelügyelet már 2018. elején ígéretet tett, hogy az összes ilyen technikát fejlesztő vállalat, mely a szükséges előírásokat teljesíti, megszerezheti ezt a különleges jogosítványt. Az első engedélyt mégis a Waymo kapta meg, mégpedig azért, mert a világ legnagyobb fejlesztőinek egyikeként tartják számon.

Persze a kapott jogosultság határok között működik csak: nagyon pontosan meghatározott, komoly kritériumokat foglal magába. A Waymo körülbelül 36 vezető nélküli járművet tesztelhet, egy körbehatárolt földrajzi szektorban (ami a Mountain View, a Google központjának területe). Az engedély nem szabályozza azt, hogy a tesztek melyik napszakban, milyen időjárási körülmények között történhetnek, azt viszont igen, hogy az autók legnagyobb sebessége nem haladhatja meg a 65 mérföld/órát, vagyis a 104 kilométer/órát.
Ezeken felül komoly biztosítási díj megfizetésére kötelez, valamint előírja, hogy a minősítési rendszer négyes, illetve ötös kategóriájú automatizáltságának is eleget kell tenni.
Az is követelmény, hogy csak azon autók tesztelhetők a közutakon, melyek már kontrollált miliőben felkészítést kaptak a vezető nélküli közlekedésre.
Fontos továbbá a járművek távfelügyeletének megoldása (melynek irányítására speciális szakértőket kell bevonni), és a potenciális utazóközönségnek is biztosítani kell a kétirányú információáramlást.
A jogosultság feltétele még a helyi hatóságokkal, illetve önkormányzatokkal való kooperálás és kommunikáció.