Mire keresnek a gyerekek az interneten?
A legifjabb nemzedék internetes szokásait vizsgálta a Kapersky Lab. Az elemzés szerint a fiatalok 17 százaléka a felnőtt tartalmakat böngészi.
A jelentés alapja tulajdonképpen noname felméréseken nyugszik, amiket az orosz cég produktumai szereznek be. Olyan termékekről van szó, amikben a szülői felügyelet használatban van, illetve amiket a Kapersky Safe Kids alkalmazás vizsgál felül. A kutatás az utolsó 6 hó 10 legkeresettebb nyelvének eredményeit összegzi. Bár nem szerepel ezek között a magyar nyelvű mérés, a következtetések így is meglepőek lehetnek az itthoni internethasználók számára is. Az elemzés a mobiltelefonos internetezést nem érintette.
Az eredmények szerint a csemeték 17 százaléka a videó és egyéb audió osztályba tartozó oldalakon szörfölt, vagyis a videomegosztó, és streaming szolgáltató portálokon keresgélt. További 14 százalék a fordító oldalakon vizsgálódott, míg 10 százalék kommunikációs csatornákon informálódott. Megdöbbentő, hogy idén az online játékhasználók az elért 9 százalékukkal az első helyről a negyedik helyre estek vissza.
A nyelvi differenciák is egyértelműen megmutatkoztak az eredmények elemzésekor, ugyanis a videókat és a zenéket angolul, míg a kommunikációs oldalakat oroszul keresik a gyermekek. A kínai csemeték oktató weblapokat, a német gyerekek online áruházakat, a francia fiatalok pedig sporttal kapcsolatos oldalakat kerestek fel leginkább. A felnőtt tartalom sem maradt el, a japán és az arab gyermekek ugyanis a pornóra kerestek legtöbbször.
Anna Larkina, a Kaspersky Lab kutatója szerint minden országokban más-más a gyermekek érdeklődési köre, egy azonban minden fiatal számára fontos, mégpedig az, hogy ne sérüljenek az internet használata következtében. Előfordulhat például, hogy egy ártatlannak tűnő rajzfilm-keresés során akaratlanul is pornográf tartalmak jelennek meg a platformokon, amik akár hosszú távon is megzavarhatják a gyermekek lelki nyugalmát.
A kutatás kiértékelésekor azt is vizsgálták, hogy a látogatott oldalak közül melyek lehetnek kockázatosak a gyerekek lelki fejlődésére nézve. Ez alapján a Kapersky Lab az alábbi felsorolásban látható módon 14 féleképpen kategorizálta a veszélyeket:
1. felnőtt tartalom
2. alkohol-, dohánytermékek, drogok
3. számítógépes játékok
4. webáruházak
5. obszcén beszédhasználat
6. szerencsejáték
7. az oldal átirányítása (ha a keresett helyett egy másik oldal töltődik be)
8. kommunikációs lapok: üzenetküldő, chat, közösségi csatornák
9. álláshirdetések
10. híroldalak
11. hitvallás
12. audió,- és videó megosztók
13. fegyverek
14. durva tartalmak
A vállalat eredményei alapján a közösségi csatornák végeztek az első helyen, hiszen arányuk 60 százalék lett.
Az is lényeges a végeredmények összegzésekor, hogy csökkent a számítógéphasználat, hiszen manapság a fiatalok többsége túlnyomórészt a mobiltelefonját használja internetezésre.
A második helyezést a multimédiás csatornák érték el, a népszerűségük 22 százalékos volt (ez az arány tavaly 6 százalékkal alacsonyabb számot mutatott).
A harmadik helyet 6 százalékkal az alkohol,-dohánytermék és drog kategória nyerte el.
Comments are closed.