4 hét alatt le lehet szokni a dohányzásról

598

Jó hír a dohányosoknak: le lehet szokni, és előtte előre fel is lehet készülni!

A dohányzás elhagyásának sikeressége többnyire két faktoron múlik, mégpedig a nikotinfüggőség, és az akaraterő mértékén.

A leszokás mellett szól, hogy
– a cigaretta elhagyása után a dohányzással kapcsolatos betegségek kialakulásának rizikója csökken
– a reggelente jelentkező köhögés elmúlik
– eredménye a könnyebb légzés, a jobb közérzet, a fizikai aktivitás-növekedés
– javul az ízérzékelés
– vége a rossz lehelletnek, és az ujjak sárgulásának
– a bőr később ráncosodik, a köröm és a haj töredezettsége csökken
– a családtagoknak nem kell passzív dohányosnak lenniük
– megnő a szexuális teljesítőképesség
– a cigarettára fordított pénz megmarad
– kevesebb eséllyel lesznek a gyermekek dohányosak
– bezsebelhetők az elismerések
– az elvonás tünetei nagyrészt a 4. hét végére elmúlnak.

Felkészülés
A dohányzás mérsékléses abbahagyása többnyire nem célravezető, érdemes kiválasztani inkább egy napot, amitől kezdve egy szálat sem szív el a leszokni vágyó. Ez a nap jobb ha hétvégére, vagy szabadnapra esik, ekkor ugyanis nem a megszokott rutin alapján épül fel a nap.
Javasolt beavatni a családot, barátokat is, akik támogató segítséget nyújthatnak a leszokásban. Annál is inkább, mert együtt könnyebb átvészelni a 2-4.nikotinmentes naptól jelentkező elvonási tüneteket, melyek 1-2 hétig jelen is vannak. Jó hír, hogy ezek 2-3 hónap elteltével teljesen megszűnnek.

A jelentkező elvonási tünetek, és időtartamuk
– vágyódás a nikotin után: 2 hét
– éhség érzése: 10 hét
– levertség: 4 hét
– ingerültség: 4 hét
– koncentráció zavar: 2 hét
– türelmetlenség: 4 hét
– emésztési problémák: 4 hét
– alvási nehézségek: 1 hét

Fontos, hogy leszokásnál a dohányzással összefüggő dolgokat, így a hamutartókat, öngyújtókat, maradék cigarettát nem szabad szem előtt hagyni, a füstös ruhákat, texliteket érdemes kimosni. A leszokás idején kerülendő a dohányzó barátokkal, családtagokkal való időtöltés is, ha tudjuk, hogy cigarettázni fognak.

Cigi Stop
Ha komoly az elhatározás, megvan az akaraterő, és a felkészülés lépései is megvannak, akkor itt az idő a leszokásra. A leszokási mód kiválasztása nem kell, hogy egyedül történjen, segíthet háziorvos, vagy a tüdőgondozó tüdőgyógyásza.
Amennyiben egy szakember vezénylésével történő 2-3 hónapos leszokási programban történik a leszokás, a siker az esetek többségében borítékolható. A program során a szakember 4-6 találkozóval segíti a leszokni vágyót, ezen alkalmakkor átbeszélik az érzéseket, és kontrollálják a testsúlyt. A kifújt levegő CO szintjének megállapításával pedig ellenőrzik a nikotinmentességet. A találkozókor írják fel a gyógyszereket is, amennyiben a gyógyszeres leszokási módszert választották.

Gyógyszer nélküli megoldások
Ha a nikotinfüggőség nem magas fokú, lehetséges a gyógyszermentes leszokás. Persze ez esetben is érdemes szakember tanácsát kérni, és hasonlóan az előbbi módszerhez, 2-3 hónapon keresztül többször is találkozót beiktatni.

Gyógyszeres megoldás
Ha a nikotinfüggőség közepes, vagy nagy fokú, akkor a leszokási tünetek is jóval erősebbek és tartósabbak lehetnek, és kicsi az esély arra, hogy gyógyszer nélkül sikerülhet a leszokás. A nikotinfüggőség akkor közepes, vagy nagy, ha az egyén már több, mint tíz éve cigarettázik, és napi egy dobozzal elszív. Jele még a reggeli felkelést követő fél órában elszívott első cigaretta.
Persze a gyógyszeres megoldás is akkor a legeredményesebb, ha 2-3 hónapos, szakemberes támogatással történik, több személyes találkozó mellett.

Alkalmazható szerek
Nikotinpótló eszközök: a cigaretta letétele után a tünetek csillapítására nikotint juttatnak a szervezetbe, szakaszosan egyre kisebb adagokban. Ebben persze kevesebb a nikotin, mint a cigarettában, és még a többi 400 ártalmas anyagot sem tartalmazza. Ilyen készítmény a nikotin-tapasz, a rágógumi, vagy a szopogató tabletta. Ez a megoldás az 5. leszokási próbálkozásnál szokott sikert hozni.
Nikotinmentes eszköz, a vareniklin: ezt a szert szintén 3 hónapos program alatt javasolt használni. Alkalmazása során a tünetek gyengülnek, valamint használata tompítja a nikotin hasznosságának érzését az agyban cigarettázáskor. Ez a megoldás többnyire a 3-4. leszokási kísérlet után hoz sikert.

Comments are closed.