Hamarosan robotkamionok járják az utakat

Az önvezető technika óriási gyorsasággal fejlődik, térhódítása megállíthatatlan. Amerika berkeiben például három cég tesztel jelenleg önvezető kamionokat: az Uber, a Google és egy kisebb vállalkozás. Továbbá van még egy cég, aki 16 milliárd forintnyi tőkeinjekciót kapott egy új, innovatív logisztikai rendszer kialakításához. Az Uber máris új ötlettel állt elő a szállítmányozás terén: a figyelemmel kísért nagy, -és kistehergépjárműveket transzformálja, amivel, ha méretgazdaságossági szempontból megfelelőt kombinációt valósít meg, rendkívüli előnyt szerez a logisztikai vállalatok között.
Bár Európában egyelőre csak kapukon belüli próbákat végeznek félig önvezérelt szerelvényekkel, az USA-ban már az utakon tesztelik az első automata kamiont, mely a Google leányvállalatának, a Waymonak köszönhető.

A Google talán egyik legnagyobb integrált számítástechnikai központja az atlantai, így Phoenix városa után Atlantában folytatják, a vállalaton belüli fuvarokat 2019. márciusától önvezető kamionokkal oldják meg, olyanokkal, melyek a normál autópályákon és közutakon teljes egészében automatán haladnak, a sofőröknek pedig csupán felügyeleti szerepük lesz.
A Google vállalat tulajdonképpen – mondhatni – csak lépést tart az irányzattal, hiszen számára nem a robotizált vezetés fontos, hanem a logisztikai rendszer elektronikussá tétele, és az áru nyomon követhetősége.
A trendkövetés digitalizációs okát mi sem bizonyítja jobban, mint az Uber cég, aki 2017. tavaszán szert tett egy szállítmányozások intézésével foglalkozó logisztikai brókervállalatra. A 4Front Logistics egyéni sofőrökkel és nagy flottákkal egyaránt kapcsolatban álló chicagói cég, aki kamionos szállítások kiszervezésével foglalkozik gyártók és kereskedők részére.
A teljes egészében elektronikus rendszerű Uber célja, hogy a nagy kiterjedésű országban helyezze el az állandóan mozgásban lévő kamionjait.
A szállítmányok kamionokkal „utaznak” a metropoliszok és a központok között, ezen felül pedig helyi tehergépjármű nagyflották is segítik az áruk terítését.
Természetesen ilyen jellegű szállítmányozást más vállalatok is végeznek, de az Uber tesztje azért számít mégis speciálisnak, mert a logisztika területén a nagyflották fölénye hatalmas a kisebb flottákkal szemben, mind gyorsaság, mind költségek szempontjából.
Az Uber Freight kamionok kétmillió kilométernyi megtett távnál tartanak, amit a 7/24 szolgáltatási fokozat biztosan túlszárnyal majd. Amint az említett szint megvalósítása bekövetkezik, az összes logisztikai vállalat, mely költségekhatékonyságban és gyorsaságban nem eléggé felkészült, óriási hátrányt tudhat majd magáénak. Ennek oka az Uber szerelvények városok közti szervezett közlekedése és rapid lepakolása a célállomáson a gördülékeny továbbhaladás érdekében.
Ezek alapján különös lenne, ha a Google csak és kizárólag kedvtelésből tesztelné a robotkamionokat. Hiszen a félig önvezérelt szállítás legnagyobb privilégiuma abban rejlik, hogy a kamionvezetők eredményessége az egekbe magasztalható. Ugyanis amennyiben jogilag is elfogadottá válnak az effajta technológiai irányzatok, a sofőrök több időt tölthetnek az utakon, mert pihenőidejük tartalmazhatja majd – akár csak részben is – a készenléti robotvezetés idejét is.
Tehát a logisztika pár éven belül teljesen új irányvonalat követ majd.