Hólánc és téli gumi szabályok Európában

226

Az őszi idő, majd az egyre hidegebb és zordabb időjárás beköszöntével egyre aktuálisabbá válik a kérdés, hogy mikor, és hol kell téli gumit, és hóláncot használni.
Az alábbi listában szerepel a hazain kívül az összes közeli és távoli szomszédunk erre vonatkozó előírása:

Magyarország:
Kis hazánkban még nem született rendelet a téli gumik kötelező használatára. Azonban ha az úti és az időjárási körülmények azt igénylik, a közútkezelő a problémás utakon kiteheti a “Hólánc használata kötelező” felhívást.
Az ilyen etapokon csak akkor engedélyezett a közlekedés, ha a gépjármű hajtott tengelyén az abroncs hólánccal felszerelt. Fontos megjegyezni azt is, hogy Magyarországon tilos közúti közlekedésben szöges gumiabroncsokat használni.

Ausztria:
Télies útviszonyoknál november 1-je és április 15-e között az osztrák szomszédaink szabálya, hogy normál gépjárművek, illetve 3,5 tonnánál kisebb tömegű tehergépkocsik esetén kötelező a 4 milliméter mélységű téli gumiabroncs használata minden keréknél. Ehelyett választható az a megoldás is, hogy csak a meghajtott tengely legyen felszerelve hólánccal.
Persze csak abban az esetben használható a hólánc, ha van olyan mennyiségű a hó-, illetve jégtakaró az úttesten, hogy a hólánc ne tehessen kárt az út felületén. Akik nem veszik figyelembe az előírásokat, komoly, 35-5000 eurós büntetésre számíthatnak, emellett pedig megjegyzendő, hogy egyes esetekben a biztosítótársaságok sem fizetik ki a nyári gumival felszerelt gépjárművekben keletkező anyagi károkat.
A 3,5 tonnát meghaladó össztömegű gépkocsik esetén a hajtott tengelyen 5 milliméter (radiál gumiknál), illetve 6 milliméter (diagonál gumiknál) mélységű téli gumiabroncsokat kell felszerelni. Ezeken felül pedig a vezetőnek hóláncot is kell tartania a gépjárműben.

Csehország:
Vonatkozó táblával jelölik, hogy november 1-je és április 30-a között hol szükséges a 3,5 tonna feletti gépjárművek hajtott tengelyén minimum 6 milliméter profilmélységű téli gumit használni, illetve hogy hol kell hóláncot felszerelni.

Franciaország:
Ahogy hazánkban, úgy Franciaországban sem kötelező a téli gumik használata, azonban a hóláncnak minden közlekedő gépjárműben benne kell lennie. A hóláncot egyébként az arra figyelmeztető tábláknál kell használni.

Horvátország:
Jeges utak, vagy 5 centiméternél vastagabb hótakaró esetén horvát szomszédainknál a hólánc kötelezően benne kell, hogy legyen az autóban. Télies útviszonyoknál előírás minimum a hajtott tengelyen felszerelni a téli, vagy a négy évszakos gumikat. A hólánc kötelező Lika és Gorki Kotár zónájában.

Luxemburg:
Bár ebben az országban nem kötelező a téli gumi használata, csak ajánlott, a vegyes gumik (például első kerekeknél téli, hátsóknál pedig nyári gumiabroncsok) felszerelése szigorúan tilos.

Németország:
Kötelező szabályozás nem létezik Németországban, viszont abban az esetben, ha a télies útviszonyok mellett a sofőr nyári gumikkal felszerelt autóval közlekedik, 40 euró-t, ha pedig a forgalmat nehezíti (például elakad a hótakaróban a nem megfelelő gumik használata miatt), 80 eurót fizet büntetésképpen.
Az ország útjain táblák jelzik a hólánc szükségességét. Azok a gumik, melyek M+S jelzéssel és hópihe-logóval ellátottak, valamint legalább 1,6 mm profilmélységűek, téli guminak számítanak.
Nagyobb járművek esetén, például teherautónál, vagy busznál csupán a meghajtott tengelyt kell téli gumiabroncsokkal ellátni.

Olaszország:
A téli gumi használat időjárásfüggő, a síparadicsomok felé vezető útszakaszokon azonban előírás lehet a hólánc, valamint a téli gumi.
Az viszont szabály, hogy az október 15-e és az április 15-e közti intervallumban az Aosta-völgy területén csak téli gumival felszerelt gépjárművel lehet közlekedni.

Svájc:
A téli gumi nem, viszont a télies útviszonyokhoz igazodó felszerelés előírás. Komoly szankciók vannak, hiszen amennyiben a vezető nyári gumival felszerelt járművel okoz balesetet, vagy akadályozza a forgalmat, nemcsak a borsos bírságot és a kártérítést, de a mentés árát is ki kell fizetnie.
Minden esetben vonatkozó táblák jelzik az útszakaszokon a hólánc szükségességét.

Szerbia:
Kötelező a téli gumi és a hólánc november 1-je és április 1-je között télies útviszonyok esetén.

Szlovákia:
Dátumtól függetlenül előírás az összes keréken minimum 4 milliméter profilmélységű téli gumit felszerelni téli időjárás (hó és/vagy jég) esetén. A szabály megsértése 60 eurós bírságot von maga után.
A nagy járművek, így a teherautók és buszok kötelező felszerelése – minimum a meghajtott tengelyen – november 15-e és március 31-e között a téli gumi.
Fontos tudni, hogy a szlovák autópályákon az előírásnak megfelelő, 70 méteres követési távolságot szigorúan ellenőrzik.

Szlovénia:
A téli gumi kötelező november 15-e és március 15-e közt (bár 2 db is elég). Amennyiben a hóréteg 5 centiméter feletti, a hólánc is előírás, amit akár már a határon kontrollálhatnak.

Románia:
November 1-je és március 31-e között szabály szerint szükséges a téli gumi használat. Az a sofőr, aki a nyári gumival okoz fennakadást, vagy balesetet, az a mentés árán, és a kártérés összegén felül további 400-2000 lej büntetéssel számolhat. Ezeken felül az is lehetséges, hogy a biztosító általi kárrendezést is elfelejtheti a vezető.

Finnország, Litvánia, Lettország, Észtország:
Kötelező a téli gumik használata december 1-je és március 1-je közt.

Svédország, Norvégia:
Az itt élőknek a téli gumi és a hólánc is előírás, habár minden sofőr szöges gumiabronccsal felszerelt járművel közlekedik a téli időszakban.

Dánia, Oroszország, Nagy-Britannia, Lengyelország, Hollandia, Belgium:
A fent nevezett országokban nem szabályozzák a téli gumi és a hólánc használatát, azonban ajánlott felszerelésnek számítanak.

Comments are closed.