Közkedvelt applikációk befolyásolják a kisgyermekeket

200

Igazságos és példaértékű szankciók kiszabását várja a hatóságoktól az a fogyasztói érdek-képviselet, ami a legismertebb, kisgyerekek részére készített alkalmazások elemzésekor komoly hibákat talált.
Nem csak az idősebb gyermekeknek szánt applikációk, de az öt év alattiaknak készített alkalmazások is tömve vannak promóciókkal, amik elvonják a csemeték érdeklődését a játékról, arra ösztönözve őket, illetve a szüleiket, hogy vásároljanak. A cél érdekében pedig próbálnak hozzáférkőzni a felhasználók személyes adataihoz is.

A televíziós promóciók komoly szabályozás alá esnek, és kifejezetten igaz ez a gyerekeknek szánt termékekre. A virtuális térben azonban – mondhatni – mind a reklámozók, mind az alkalmazásfejlesztők szabad kezet kapnak. A fogyasztóvédelmi képviselet 135 alkalmazást vizsgált felül iOS és Android rendszeren egyaránt. A megfigyelt appok között 96 ismert, öt év alatti gyermekeknek szánt alkalmazás volt, melyekből 32 valamilyen oktató-tanító alkalmazásként volt kategorizálva.

Míg a fizetős alkalmazások 88 százaléka, addig az ingyenesen használhatók 100 százaléka van tele hirdetésekkel, Bannerekkel (azaz weblapon elhelyezett reklámcsíkokkal), illetve applikáción belüli vásárlásokkal.

A megfigyelt alkalmazásokban voltak olyan reklámok is, melyek abszolút nem gyermekeknek valók, sőt, előfordultak olyan álnok befolyásolások is, melyeknél az adott játék egyik szereplője könyörögve, pityeregve akarja rábírni a csemetét a vásárlásra. Az alkalmazások közül 9-ben szerepeltek burkolt reklámok, azaz olyan promóciók, melyek egy adott kattintást követően játszódtak le, illetve olyan online ajándéknak tűnő termékek, melyek csak a hirdetés végignézését követően kaphatók meg.

A szakemberek szerint a gyermekek esetében sem az okostelefonon töltött idő mennyisége, hanem annak minősége számít.

Egy korábbi felmérés pedig azt is felderítette, hogy a Google Play Áruházban sok ezer olyan app található, mely a gyermekvédelmi törvényeket súlyosan sérti, többek között a személyes információk vagy a földrajzi helymeghatározás megszerzésével.

Comments are closed.