Az online értékesítés buktatói

424

Az eBay régióvezetője szerint egy üzlet sikeressége azon áll vagy bukik, hogy milyen előkészületek, és milyen komoly felkészülés előzi meg az online megjelenést.

A HVG kérdésére, miszerint milyen irányvonallal jellemezhető a közép-, és kelet európai internetes piac, Ilja Kretov azt nyilatkozta, hogy megállíthatatlanul emelkedik az e-kereskedelem szintje, a szektor feltörekvőben van a globalizáció irányába, egyre gyakrabban határokon átnyúló online adás-vételek köttetnek.
A forgalom növekedésével egyenes arányban emelkedik az értékesítők száma is, a mindenki által imert eBay mellett megjelent az Aliexpress, az Amazon vagy a Wish nevű cég is. A kelet-, és közép európai régióra elmondható, hogy évi 20%-nyi emelkedés jellemző az internetes kereskedelmükben, és ez a tendencia várhatóan 3-5 évig is fennálhat. Az előzőekkel összefüggésben kialakultak a szigorúbb szabályrendszerek, a hatóságok igyekeznek saját belső piacaikat megóvni, az adó-, vámhivatalok kontrollálni akarják az e-kereskedelmet.
Az eBay egy amerikai nagyvállalat, számára az USA, a német, a brit és az ausztál vásárlókör az elsődleges, bár egyértelműen tapasztalható, hogy a közép- európai terep meghódítása is fokozódik, terjeszkedési lehetőségei ezirányban nem mondhatók korlátozottnak.
A közép-európai régión belül a magyar eladók többnyire kerti-, és lakásdíszeket, háztartási felszereléseket, és ruhaneműt árusítanak, lehetőleg egyedi stílusban, és ismert márkában.
Népszerűek még a gyűjtemények darabjai, úgymint pénzérmék, Lego-, akciófigurák, bélyegek. A magyar e-kereskedők 60%-ban európai piacon értékesítenek, 30%-ban pedig az USA az árucsere célpontja. A magyar értékesítők többnyire magánszemélyek vagy egyéni vállalkozók, persze jellemző a cégek jelenléte is eladási oldalon.
Ilja Kretov szerint az értékesítési adatokat lehet még javítani, a lényeg, hogy az áruval kereskedő kövesse a metódust. Elsősorban fontos az áru megjelölése mellett annak fotója is, sőt, a statisztikák szerint minden újabb kép 15-18%-kal javítja az eladási mutatókat. Az árucikk megnevezése és annak foltója mellé javasolt mindenre kiterjedő jellemzést írni a termékről. Ez a teljes körű informálás lehet a kulcsa annak, hogy egy távoli országban élő potenciális vásárló olyannyira ösztözve legyen az adás-vételre, hogy az üzlet ismeretlenül is megköttessen, és a vevő a termék ellenértékét teljes bizalommal is utalja.
Fontos a pontos fordítás is, hiszen téves az az elképzelés, miszerint csak egyetlen eBay oldal létezik. Az ebay.com mellett ugyanis német, brit, olasz, spanyol és francia weblap is elérhető, ami azt jelenti, hogy érdemes időt szakítani a helyes fordításra, ugyanis mindenki a saját nyelvén keresi a potékákat, és ha sikerül megtalálni a közös nevezőt, nagyobb az esélye a sikeres eladásnak is. A célközönséghez közeli raktárak fenntartása is nyerő ötlet lehet, sokan ugyanis nem hajlandók heteket várni a megrendelt tételek megérkezésére, és inkább nem is indítják meg a vásárlásaikat. Azok az eladók, akik áruikat raktáraikban folyamatosan feltöltik, rugalmasabbak, gyorsabban eljuttatják termékeiket a vevőkhöz, és ezzel megsokszorozzák eladásaik számát is.
A kereskedelemben, így az e-piacon is a legnagyobb hírnévromboló hiba a téves ígéret. Ez jelenthet helytelen termékleírást, a szállítási határidő be nem tartását, vagy a termék vevőhöz juttatásának meghiúsulását. Ezek mind mind rossz pontot jelentenek, és az értékesítő hírnevét csorbíthatják.
Van, hogy a legnagyobb cégek is elhibázzák az online értékesítéseiket, aminek oka, hogy ezek az eladások nagyobb odafigyelést igényelnek, mint a tradicionális adás-vételek, hiszen kevesebb terméket kell figyelemmel kísérni, és az is lehet, hogy egyesével kell felvenni a kapcsolatot a vevőkkel.
Sok vállalat több netes csatornán van jelen egyszerre, próbál értékesíteni egyidőben több oldalon is. Ennek előnye, hogy képesek összemérni a különböző lehetőségeket.
Az eBay legnagyobb privilégiuma, hogy mintegy 1,1 milliárd termék található meg a palettájukban, így szinte biztos, hogy minden vevő megtalálja azt, amit keres.
Arra a kérdésre, hogy az e-piac képes lesz e valaha elnyomni a hagyományos kereskedelmet, Ilja Kretov azt nyilatkozta, hogy inkább az a lényeges, mi az az időtáv, amit vizsgálni szeretnénk. A mai tendencia azt mutatja, hogy egymás mellett folyik a kereskedelem mindkét csatornán. A vevők nagy része ugyanis megnézi bár a kiszemelt terméket az internetes oldalakon, mégis hagyományos boltban vásárolja meg a cikket. Persze ennek a fordítottja is igaz, van, aki megvizsgálja az árut a boltban, és mégis megrendeli azt inkább az internetről.
A folyamatosan fejlődő technológiák eredményeképp manapság már az is megoldható, hogy a vevő a mobiltelefonján keresztül bárhonnan rendelhet online termékeket. A brit szigetországban például jellemző, hogy 5 percenként vásárolnak autót okostelefonon keresztül.

Comments are closed.